Stilhistorie

Stilhistorie

Egypt (3300 f.kr)

  • Gudestatuer, hieroglyfer, pyramider
  • Pyramidene- gravmonumenter. 100 000 slaver, 20 år.
  • Arkitektur: Lite forandreinger, landskapet. Formet arkitekturen, lite opptatt av rom, mye opptatt av masser.
  • Kunst: Mennesker fremstilt i profil, betydningsfulle i større målestokk

Bysantisk (400-1500)

  • Øst-Roma
  • Interiør over eksteriør
  • Arkitektur: Kuppler, apsis, Materialer fra game bygg dannet nye strukturer, Hagia Sopfia, ingen planregler

Romansk (1000-1200)

  • Vest-Roma
  • Lite dekor
  • Arkitektur: Rundbuer. Massive murvegger, få vindu. Norske stavkirker.

Gotisk (1150-1550)

  • Middelalderen
  • Arkitektur: Spissbuer. Ny konstruksjon. Større helhet. Mye dekor. Stigende naturalisme

Renessanse (1400-1600)

  • Leonardo Da Vinci
  • Se natur og menneske slik det var
  • Arkitektur: Gjenskape tapt arkitektur fra middelalderen. Klassiske søyler, buer, hvelv. Proposisjoner, naturalisme, innovasjon, matematikk.

Barokken (1600-1700)

  • Reaksjon mot strenge prinsipper i renessansen.
  • Gud sentral
  • Store dimensjoner og linjer, ornamenter. Dynamisk
  • Detaljer, pompøst, dramatikk

Rokokko (1750-1790)

  • Barokkens symmetri, men lettere
  • Ingen hensikt eller budskap
  • Ikke Gud
  • Arkitektur: Strebelse etter illusjon- ingen klare overganger

Empire (1800-1820)

  • Designet for å tegne paralleller mellom Napoleons riket og store, gamle imperier
  • Reaksjon mot Rokokko
  • Slottet
  • Stramme former, rene plan, enkelt, naturlig

Shaker 

  • Ingen ornamenter eller unødvendig pynt
  • “Shaker-sekten”- Selvprodusering
  • Godt håndtverk, solid, enkelt, rent, spartansk

Jugend/ Art Nouveau (1895-1905)

  • Moderne og ungdommelig
  • Reaksjon mot fabrikkprodusering
  • Haugesund, Barcelona
  • Flytende, organisk.
  • Feminint

Art Deco (1920-1930)

  • Agressive sikksakkmønstre
  • Luksus, champagne, verdifulle møbler
  • Miami, T-banestasjoner
  • Maskulint

Funsjonalisme (1920-1940)

  • Fokus på det gylne snitt
  • Høyhus arkitektur. Takterasser. Åpne løsninger. Byer i sin helhet. 
  • Le Corbusier

Surrealismen

  • Ubevisste og innstinkte opplevelser
  • Hallusinasjoner
  • Dop og drømmer
  • Ulike gjenstander i overraskende sammenhenger

Modernisme (1945-1900)

  • Frank Wright
  • Etter 2 vk
  • Forminske klasseskillet etter krigen

Postmodernisme (1900)

  • Alt har lik verdi
  • Former uten hensikt
  • Ironi, folkelig, formeksperiment
  • Oppbrudd fra modernismen og tradisjon

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *